Miten toteutan ergonomisen työpisteen?

Toimistotyötä, tai muuta paljon istumista vaativaa työtä tehdessä voi huomata nopeastikin, kuinka esimerkiksi selkää, niskaa tai ranteita alkaa jomottaa. Voisi ajatella, että istumatyö on paljon kevyempää keholle kuin työ, jossa tulee liikuttua paljon, mutta niin ei välttämättä ole. Pelkällä istumatyöllä voi saada itsensä niin jumiin, ettei siihen meinaa enää venyttelyt tai fysioterapiatkaan auttaa. Siksi on tärkeää alusta alkaen kiinnittää huomiota istumatyön ergonomiaan.


Erittäin tärkeää on, että työtuoli on hyvä. Sen, minkälainen työtuoli juuri sinulle sopii, saat tietää vain useita eri tuoleja kokeilemalla. Olisi hyvä, ettei tuoli olisi aivan kivikova, että selkänoja on mukava ja että tuoli on sinulle hyvän korkuinen. Useita tuoleja voikin onneksi säätää juuri sopivan korkuiseksi, ja selkä- ja käsinojien asentoja pystyy muuttamaan. Erityisen hyvä työtuoli on myös tavallisen toimistotuolin sijasta esimerkiksi satulatuoli, jolla ergonomisen asennon löytäminen käy luonnostaan. Tuoli, jossa on rullat, on hyvä, sillä silloin sinun ei tarvitse kurkotella epämukavissa asennoissa esimerkiksi ylettääksesi nappaamaan jotakin viereisestä, mutta muutamaa kymmentä senttiä liian kaukana olevasta hyllystä. Pöydän tulee olla sopivan korkuinen suhteessa tuoliin. Jos pöytä on liian matala, joudut istumaan kyyryasennossa. Jos taas pöytä on liian korkea, alat helposti jännittää hartioitasi.

Muutkin työpisteesi kalusteet tulisi asetella niin, että ne ovat mahdollisimman hyvin käytettävissä. Älä asettele painavia asioita, kuten esimerkiksi kopiopaperilaatikoita alimmille hyllyille, jolloin niiden nostaminen on kaikkein raskainta selällesi. Hanki tikkaat, joiden avulla yletyt helposti ylemmilekin hyllyille ilman turhaa kurkottelua.

Ergonomian kannalta on myös hyvin tärkeää, että sekä tietokoneen näppäimistöä, että hiirtä on mukava käyttää. Jos työkentelet paljon tietokoneella, ja vaikka tietokoneesi olisi kannettavaa mallia, kannattaa hankkia erillinen koneeseen liitettävä hiiri. Hiiriä on saatavilla monen mallisia, ja taas kerran vain kokeilemalla voit tietää, minkä mallinen ja kokoinen hiiri sopii parhaiten sinun käteesi. On olemassa myös erilaisia hiirimattoja, joihin kuuluu kohollaanoleva tyynyosa, jonka päällä voit rannettasi lepuuttaa ja näin välttää ylimääräisen rasituksen. Näppäimistöissäkin on eroja. Monia näppäimistöjä pystyy myös säätämään niin, että ne nousevat toisesta reunasta hieman ylöspäin, jolloin kirjoitusasento on monen ranteille parempi.

Tee kodistasi toimisto

Paljon tietokoneella työskentelevällä saattaa esiintyä usein myös päänsärkyä. Pään kipuun voi vaikuttaa jumissa olevat niskat, mutta yksistään tietokoneruudun tuijottaminen tunnista toiseen voi aiheuttaa pään kipuilua ja silmäsärkyä. Nykyään on olemassa erityisiä silmälaseja, jotka suodattavat tietokoneruudun keinotekoista valoa ja säteilyä, joten näytön tuijottaminen on niiden avulla helpompaa. Pääkipua saattaa aiheutua myös, jos työpisteesi valaistus on huono. Kiinnitä siis huomiota siihen, että työskentelet tarpeeksi valoisassa paikassa. Myös hyvin istuvat työvaatteet tekevät työpäivästäsi mielekkään ja paremman.

Vaikkei sitä tulisi heti ajatelleeksi, kannattaa myös kynän ergonimiaan kiinnittää huomiota, varsinkin jos kirjoitat enemmän käsin kuin tietokoneella. Nykyään on olemassa monenlaisia ergonomisiksi suunniteltuja kyniä. Ne on muotoiltu pehmeästi, ja usein ne ovat esimerkiksi tavallista kuulakärkikynää hieman paksumpia.

Vaikka työpiste olisi suunniteltu niin ergonomiseksi kuin suinkin mahdollista, koituu istumatyöstä silti rasitusta kehollesi. Hyvä tapa taistella rasitusta vastaan on yksinkertaisesti pitää taukoa aina silloin tällöin, nousta seisomaan ja jaloitella hieman. Pelkän kävelyn lisäksi voit esimerkiksi kävellä portaat ylös ja alas muutaman kerran tai tehdä erilaisia venyttelyharjoituksia. Pelkkä ranteiden pyörittely ja niskan venyttelykin tekee hyvää. Ergonomian lisäksi pieni liikunta työnteon välillä vaikuttaa positiivisesti myös energiatasoosi ja työntekosi tehokkuuteen.

Muista kiinnittää huomiota ergonomiaan joka päivä. Kysy välillä itseltäsi, istutko mukavasti. Onko selkänoja oikeassa asennossa, onko tuoli sopivan korkealla ja ranteesi mukavassa asennossa. Kun sinulla on mukava olla, sujuu työntekokin paljon paremmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>