Suomi vauhtiin verkkokaupalla ja oikealla markkinoinnilla

Heikot talouden näkymät eivät lannista nettikauppoja. Normaalista poiketen kotimaisen verkkokaupan nousu on laiskistunut edellisistä vuosista, niin silti suuntaus on kasvava. Monella muulla tukkukaupan tai IT:n alalla ei näytä yhtä iloiselta. Mikä tekee Internetistä hyvän hankkia tarvikkeita kotiin?

Näinä päivinä meissä suomalaisissa on tullut useita muutoksia. Hedonismi on huomattavin, joka on suoraan vaikuttanut verkkomyynnin kehittymiseen. Tottakai tietotekniikka on kanssa kehittynyt ja tänä päivänä jokaisella yli 10-vuotiaalla on käytössään iPhone tai toisen merkkinen älypuhelin. Osa omistaa vielä kosketusnäyttöjä ja pädejä lisäksi. Tekniikka on kaikkien lähellä ja samalla me laiskat sohvaperunat olemme kuvitelleet, että kivijalkakaupat ovat menneet poispäin meistä itsestä.

Markkinointia Googlessa

Ennen aikaan toimivaa markkinointia toteutettiin lehdissä ja muissa painetuissa esitteissä, mutta harva kehtaa sanomalehtiä katsoa, kun helpompi on Internet. Kivijalkakauppiailta toivotaan vielä lisää houkuttelevia kampanjoita, kun toisaalta tekniikan hallitsevat nuoret nettikauppiaat optimoivat nettiputiikkinsa Googlen kärkeen, niin eipä tarvitse sen jälkeen mainostamisesta huolehtia. Tämä juttu tuntuu jopa epäreilulta aikaisempaa ikäluokkaa kohtaan, mutta hyvä että aikaisemmilla kokomeuksillakin on merkitys. Ketkä pärjäävät hyvin kurjina hetkinä? Kokeneet mestarit vai IT-kuplan nuoret. Vanhassa porukassa vara parempi ja maukkaampi.

Ei kyllä monilla verkkomyyjillä ole iisiä, vaikka verkkokauppa alana kasvaa yleistä markkinatilannetta vauhdikkaammin. Tässä hetkessä voittajat vievät kreditit ja loput tappelevat pikkuvoitoista. Millä keinolla nettikauppiaana voit erottua muista? Tehokkaalla ja oikein tehdyllä markkinoinnilla tottakai.

Nettikaupan markkinoinnin kehittäminen

Tällä hetkellä tuottoisimmat avaimet ovat Google (orgaaninen), Google AdWords ja SoMe. Minkä takia Google on sanottu kaksi kertaa? Siksi, että voit hyödyntää sitä markkinointiin kahdella tyylillä. Orgaaniset Google-tulokset tarkoittavat niitä tuloksia, joiden eteen joudut tekemään paljon hommia, mutta onnistuttuasi hankit vierailijoita kotisivuillesi käytännössä ilmaiseksi. AdWords haut ovat vastaavasti niitä, jotka saat nopeasti käyttöön, mutta siinä tilanteessa maksat per klikkaus.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on osaltaan eri tyylistä. Siinä olet riippumaton henkilöistä, jotka selaavat sivuasi, vaan voit mainostaa palveluasi vaikka koko Eurooppaan. Facebookissa on tänä vuonna noin yli 1,5 miljoonaa suomalaista käyttäjätiliä. Ei ollenkaan huono mainoskanava. Facebookissakin kustannus kertyy klikkauksien mukaan tai vaihtoehtoisesti maksaa kustannuksen tuhatta näyttöä kohti. Monissa tapauksissa klikkausmainostamiseen perustuva kustannustapa on tehokkaampi verkkokauppiaalle.


Mielestäni verkkokauppa on jatkuvasti kasvava tapa tehdä bisnestä. Jokaisella toimialalla on mestareita ja luovuttajia, joten tärkein juttu on keksiä juuri sopiva markkinarako. Meidän suomalaisten rutiinit käyttäytyä tuntuvat kannattavan verkkokaupan kasvua tulevaisuudessakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>